2. Ens situem en l'espai

1ª sessió
En aquesta primera sessió, ens dedicarem a situar Mesopotàmia i l’Antic Egipte en l’espai geogràfic i relacionarem aquestes zones amb algunes activitats econòmiques dels seus habitants.
Haureu d’agrupar-vos en 7 grups de 3 o 4 alumnes. Cada grup haurà d’elaborar una activitat que després presentarà oralment a la resta del grup-classe. També s’haurà de presentar individualment per escrit al professor/a.

És molt important que anoteu totes les observacions i les reflexions, perquè d’aquesta manera no les oblidareu a l’hora de preparar les exposicions orals i escrites. Tampoc oblideu d’anotar les fonts d’informació utilitzades.

ACTIVITATS EN GRUPS DE 3 o 4 ALUMNES

1r GRUP (MESOPOTÀMIA i l’ANTIC EGIPTE)

L’objectiu d’aquesta activitat és preparar una presentació oral i escrita sobre la situació geogràfica de Mesopotàmia i l’Antic Egipte, així com els trets geogràfics més importants d’aquestes dues zones.
Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte els següents aspectes:
  • El continent i els límits geogràfics
  • El relleu més important de cada una de les dues zones, inclosos els rius
  • El clima
  • Els noms dels països actuals situats en ambdues zones i els limítrofes
  • El material que us adrecem en el blog

2r GRUP (MESOPOTÀMIA)
L’objectiu d’aquesta activitat és preparar un comentari oral i escrit del text que us adjuntem a continuació. Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte la base d’orientació per al comentari de text .

TEXT
Al camp dels asiris hi plou poc, el suficicent per a que neixi i creixi el blat. Les terres es reguen amb l’aigua del riu, però no amb inundacions periódiques com Egipte, sinó amb la dedicació del treball pagès i les sínies. Perque tota la regió de Babilonia, de la mateixa manera que la d’Egipte, es troba tallada per vàries sèquies. La més gran d’aquestes és navegable i comunica els rius Tigris i Eufrates.
Aquesta és la millor terra del món que coneixem per a la producció de grans; també és veritat que no és molt productiva en arbres, com la figuera, la vinya o l’olivera. Però amb els fruits de Ceres es tant abundant, que sempre dóna dos-cents (grans) per un; i a les collites extraordinàries acostuma a arribar als tres-cents”.
Adaptació d’Heròdot, Historiae, Lllibre II, Cap. CXCIII.

3r GRUP (MESOPOTÀMIA)
L’objectiu d’aquesta activitat és preparar un comentari oral i escrit dels textos que us adjuntem a continuació. Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte la base d’orientació per al comentari de text 

Mostra El creixent Fèrtil en un mapa més gran
TEXT 1
Entre els reis de la gran Babilonia que es dedicaren a enlairar muralles i temples hi va haver dues dones. La primera, anomenada Semíramis, que regnà cinc generacions abans que la segona, enlairà en aquelles planes uns dics admirables amb l’objectiu de que el riu no inundés els camps”.
Adaptació d’Heròdot, Historiae, Lllibre II, Cap. CLXXXIV.

TEXT 2
La segunda, anomenada Nitocris, a més a més d’haver deixat molts monuments que mencionaré després, procurà prendre mesures contra l’imperi dels Medes, el qual éssent ja gran i poderós havia continuat conquerint moltes ciutats com la coneguda Nino. En primer lloc, al veure que l’Eufrates passava pel mig de la ciutat amb un curs recte, va obrir moltes sèquies a la part superior del país. Al fer discórrer aigua per aquestes sèquies, va fer donar tantes voltes al riu, que qui vol passar per Babilònia mitjançant el riu venint del mar ha de passar tres vegades pel poblet d’Ardèrica. A les ribes del riu va acumular tanta terra i va arribar a fer uns marges magnífics per la seva grandària i elevació d’aquests rescloses”.
Adaptació d’Heròdot, Historiae, Lllibre II, Cap. CLXXXV.

4r GRUP (EGIPTE)

L’objectiu d’aquesta activitat és preparar un comentari oral i escrit del text que us adjuntem a continuació. Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte la base d’orientació per al comentari de text 

TEXT
Salve, oh riu Nil, tu que vens pacíficament per a donar vida a Egipte; senyor dels peixos, generador de blat, creador de l’ordi; el que tu treballes és descans per a milions de desgraciats. Quan no hi ets, els déus entristeixen i els homes es moren. Però quan aixeques les teves aigües, la terra i els estòmacs s’omplen d’alegria, perquè tothom té la seva ració. Fas germinar l’herna pel ramat i l’incens pels déus. Envaeixes amb les teves aigües l’Alt i el Baix Egipte per a omplir els graners, per a assortir el rebost dels pobres. [Himne al Nil (Papyro, Sellier, ap. Museo Británico)]

 
5r GRUP  (EGIPTE)

 L’objectiu  d’aquesta activitat és preparar un comentari oral i escrit del text que us adjuntem a continuació. Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte la base d’orientació per al comentari de text 

TEXT
“Quan el Nil inunda el país, només es veuen les ciutats amb una perspectiva molt semblant a la que presenten les illes del mar Egeu. Llavors tot Egipte és un mar i les poblacions treuen el cap sobre l’aigua. Durant la inundació, en comptes de seguir el corrent del riu, es navega per la plana dels camps. Això es pot observar en la travessa per anar de Naucratis a Memfis, en la qual es passa prop de les  piràmides. Aquesta via s’abandona durant la inundació i es substitueix per una altra que passa per la punta del delta i la ciutat de Cercasoro.”
             Adaptació d’Heròdot, Historiae, Lllibre II, Cap. XCVII.



6è GRUP  (EGIPTE)

 L’objectiu  d’aquesta activitat és preparar un comentari oral i escrit del text que us adjuntem a continuació. Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte la base d’orientació per al comentari de text

TEXT
 ”La principal font de riquesa d’Egipte la constitueix el Nil, que amb les seves aigües rega una ampla franja de terreny que va de nord a sud del païs.
Els homes del Neolític aprofitaren aquesta vall fluvial per conrear les seves dues ribes. L’agricultura a les valls del Nil depenia de les crescudes que experimentava el seu cabal entre els mesos de juny i octubre. Les aigües en els mesos d’estiu i principis de tardor inundaven les terres més properes al seu llit i deixaven una gran quantitat de sediments anomenats llims, que eren una terra molt ben adobada i excel·lent pels cultius. Els pagesos no podien treballar en aquesta època d’inundacions i havien d’esperar que les aigües es retiressin per començar a plantar. A partir de l’octubre es reprenien les feines del camp”.
                                   Josep PADRÓ i altres, L’Obrador, Barcelona, Ed. Onda (“Col·lecció de Rosa Sensat”), 1987, p.77.

7è GRUP  (EGIPTE)

 L’objectiu  d’aquesta activitat és ajudar a Heròdot (s.V aC). Durant un viatge que realitzà a Egipte, aquest historiador i geograf grec realitzà una sèrie de qüestions sense obtenir cap resposta per part de ningú. Per a realitzar aquesta tasca haureu de tenir en compte la informació aportada pel text del 6è grup i, a més a més, cercar informació sobre la procedència de les aigües del Nil.

TEXT
 “De la natura d’aquell riu no vaig poder esbrinar res, ni dels sacerdots, ni de ningú, malgrat que insistís en preguntar: per què el Nil surt de mare en el solstici d’estiu? Per què dura cent dies la inundació? Per què quan decreix torna a la seva antiga llera i està així fins el següent estiu?
            Adaptació d’Heròdot, Historiae, Lllibre II, Cap.XIX


2ª sessió

ACTIVITAT AMB TOT EL GRUP-CLASSE

  En aquesta segona sessió,  l’objectiu és que cada grup exposi oralment  els resultats de les activitats realitzades a la resta del grup-classe.


3ª sessió


ACTIVITAT AMB TOT EL GRUP-CLASSE

  En aquesta sessió, haureu de continuar amb les exposicions i, si encara queda temps, fareu una pluja d’idees del que heu après dels altres grups. A casa, de deures, realitzareu una redacció individual que seguirà l’esquema habitual (presentació, reflexió i conclusió/ns) i es titularà Què he après?
    A continuació de la redacció, adjuntareu un qüestionari, elaborat individualment, sobre l’activitat que hàgiu treballat en grup. Aquest qüestionari ha de presentar frases verdaderes o falses, perquè els companys de classe assenyalin el que correspongui.  Més endavant, el professor/a elaborarà un exercici amb les vostres propostes i us comunicarà si serà una prova, un exercici d’aula o de deures.




Base d'orientació per a l'elaboració d'un comentari de text