1ª sessió
Aquesta primera sessió la dividirem en dues parts. A la primera, individualment haureu de relacionar amb flextes els elements d’un mapa conceptual relacionat amb la història de Mesopotàmia i l’Antic Egipte. Després haureu d’invertar-vos un títol i escriure’l al mapa conceptual. Per acabar, com a exercici de deures haureu d’elaborar una redacció amb la informació del mapa conceptual.
A la segona part de la sessió, iniciareu un treball cooperatiu en grups de 4 alumnes. Tots els alumnes d’un mateix grup haureu de treballar el mateix tema.
Els temes que s’esmenten a continuació hauran de repartir-se d’una manera que posteriorment puguin formar-se nous grups amb alumnes que hagin treballat temes diferents. Haureu de calcular quants grups heu de crear, depenent del nombre d’alumnes que sigueu a l’aula. Per tant, com és obvi diversos grups tractaran els mateixos temes.
Els temes són els següents:
- L’organització territorial i el poder.- Per a Mesopotàmia, l’objectiu és explicar què era una ciutat-estat i per què posteriorment aparegué l’imperi. Per a Egipte, haureu d’esbrinar les causes que facilitaren la unió del Baix i l’Alt Egipte amb Menés. No es tracta d’elaborar un treball basat en l’enumeració de tots els reis mesopotàmics o els faraons egipcis. Més aviat, la intenció és entendre que la història de Mesopotàmia i l’Antic Egipte es perllongà durant milers d’anys i, que per tant, treballarem només alguns aspectes de la seva organització territorial.
Entre d’altres podeu consultar les següents webs:
- El poder exercit pel rei mesopotàmic i el faraó egipci.- L’objectiu és que entengueu que existeixen unes característiques comunes entre el rei mesopotàmic i el faraó egipci. Per això, haureu de cercar informació sobre el següent: poder hereditari, poder absolut, poder providencialista (rei mesopotàmic) i poder exercit per un déu (faraó egipci).
Entre d’altres podeu consultar les següents webs:
- L’organització de l’estat.- El rei mesopotàmic i el faraó egipci governaren els seus territoris recolzant-se amb unes lleis i una sèrie de funcionaris. Per centrar aquest tema, exemplifiqueu-ho amb el codi de Hammurabi per a Mesopotàmia. Pel cas de l’Antic Egipte, cerqueu informació sobre els alts funcionaris com per exemple els governadors i els escribes (funcionaris menys importants).
Entre d’altres podeu consultar les següents webs:
- L’organització de la societat.- Generalment es representen els diferents grups socials de Mesopotàmia i l’Antic Egipte mitjançant una il.lustració que representa una piràmide. Mireu aquest exemple i expliqueu per què s’utilitza aquesta figura geomètrica.
Entre d’altres podeu consultar les següents webs:
2ª sessió
Treball cooperatiu en grups de 4 alumnes
En aquesta sessió, haureu d’enllestir les tasques encarregades a cada grup i assegurar-vos que tots els membres del grup ho han entès tot. Al final de la sessió, us haureu d’organitzar en nous grups. Aquests es formaran amb 4 alumnes, procedents de temes diferents.
3ª sessió
Treball cooperatiu en grups de 4 alumnes
En aquesta sessió, els membres dels nous grups organitzats al final de la sessió anterior haureu d’explicar a la resta de companys del nou grup el tema que heu preparat a les dues sessions anteriors.