El judici d'Osiris
L’objectiu de les sessions és elaborar amb la participació de tot el grup-classe, dividit en 7 grups de 4 alumnes, un power-point sobre la religió de l’Antic Egipte. Cada grup haurà de presentar oralment a la resta de grups la seva part treballada. També s’haurà d’entregar al professor/a una presentació escrita, així com 3 o 4 qüestions amb les quals, posteriorment, es podria realitzar un exercici de classe, de deures o una prova.
1ª sessió
ACTIVITATS PER GRUPS DE 4 ALUMNES
En aquesta sessió, el grup-classe es dividirà en 7 grups de 4 alumnes. Cada grup treballarà un tema específic relacionat amb la religió de l’Antic Egipte. Si no acabeu aquesta tasca, l’haureu de continuar a casa.
A continuació, s’especifiquen els temes per a tots els grups i els continguts mínims que cada grup ha de desenvolupar. També s’han afegit uns enllaços de molta qualitat perque comenceu a consultar.
Per a tots els grups es recomana el visionat del vídeo:
GRUPS i TEMES:
GRUPS i TEMES:
GRUP 1.-Característiques fonamentals de la religió de l’antic Egipte:
- politeista
- divinitats zoomorfes
- divinitats locals i divinitats generals (com a més importants: Ra, Ammó, Osiris, Isis, Anubis, Tot, Horus i Hator)
- divinització del faraó
- la reencarnació del difunt o difunta
GRUP 2.-Els temples i els sacerdots:
- material de construcció: pedra
- elements: columnes altes i gruixudes cobertes per grans blocs de pedra (arquitectura arquitrabada).
- colossalisme de les edificacions.
- estructura: camí envoltat d’esfinxs, entrada amb obeliscos, i interior del temple: pati, sala hipòstila, sala de la barca i naos.
- els sacerdots
GRUP 3.-El cicle d’Isis i Osiris i el judici d’Osiris:
- explicació de la història d’Isis i Osiris
- relació entre la història el règim del Nil i el ritual de la momificació (aquest no s’ha d’explicar, perquè és el tema del següent grup).
- cerca d’informació sobre el papir d’Hunefer, una escribà que copià el LLIbre dels morts.
- Explicació del judici d’Osiris mitjançant la il.lustració del papir d’Honefer.
GRUP 4.-El ritual de la momificació:
- tècniques de momificació
- ritus funeraris: les planyideres, la procesó fúnebre, purificació de la mòmia, sacrifici d’un toro, l’obertura de la boca, l’acomiadament del difunt i el seu dipòsit al sarcòfag
Sabíeu que…..
- del segle I al XVIII, hi havia europeus que pagaven molts diners per poder obtenir pols de mòmia. S’utilitzava com a remei per a diverses malalties.
- els segles XVIII i XIX es barrejaven mòmies amb resines i disolvents per obtenir “pintura marró pols de mòmia”.
- al segle XIX, els Estats Units fabricaren paper per embolicar la fruita amb restes de mòmia. I a Egipte, les mòmies s’utilitzaven per a les calderes del ferrocarrils i es venien com a souvenirs.
- si voleu aprofundir en aquests temes podeu consultar un magnífic llibre, del qual us hem ofert les anteriors informacions:
PARRA ORTIZ, José Miguel: Momias. La derrota de la muerte en el antiguo Egipto, Barcelona, Editorial Crítica, 2010.
- hi ha restes de l’Antic Egipte per a tot el món. A Catalunya, podeu trobar-ne al Museu de Montserrat, al Museu Egipci de Barcelona i al Museu Balaguer de Vilanova i la Geltrú.
GRUP 5.-Les tombes a l’Antic Egipte :
- l’estructura : mastaba, piràmide i hipogeu.
- l’eixovar dels difunts
- l’Antic Egipte i els museus europeus. A Catalunya, Museu Egipci de Barcelona i al Museu Balaguer de Vilanova i la Geltrú aquí pots consultar el seu facebook !
GRUP 6.-Les pintures parietals funeràries :
- poca innovació en 3000 anys.
- present a papirs i parets de tombes.
- temes relacionats amb la vida quotidiana, la celebració de festes i la religió.
- pintura amb colors plans, sense barreja.
- pintura policromada.
- manca de perspectiva
- frontalitat (figures humanes : ull i espatlles de cara, rostre, braços i cames de perfil).
- representació idealitzada: aspecte molt jove i atractiu.
- immobilitat i rigidesa de les figures representades.
GRUP 7.-L’escultura i el baix relleu de l’antic Egipte:
- poca innovació en 3000 anys.
- conservats a les tombes com a eixovar del difunt i als temples.
- representació idealitzada: aspecte molt jove i atractiu.
- immobilitat i rigidesa en la representació de les classes socials més importants (faraons i funcionaris).
- escultura policromada
- tamany de l’escultura depén de la importància del subjecte que es representa.
- baix relleu als murs dels temples amb finalitat narrativa
Com a deures, si no sabeu elaborar un power point, haureu de visionar un dels dos enllaços següents i després fer algunes pràctiques amb el vostre ordinador.
També heu de consultar les base d’orientació per a l’elaboració de diapositives de power point (Els continguts).
2ª sessió
ACTIVITAT PER GRUPS DE 4 ALUMNES
En aquesta sessió, cada grup haurà d’elaborar 6 o 7 diapositives relacionades amb el tema iniciat a la sessió anterior. Les diapositives han d’il.lustrar els punts fonamentals de l’exposició i facilitar la seva comprensió. Finalment, individualment, cada alumne haurà d’elaborar a casa una exposició escrita del tema treballat que entregarà al seu professor/a.
3ª sessió
ACTIVITAT PER A TOT EL GRUP-CLASSE
En aquesta darrera sessió, cada grup exposarà a la resta dels companys la part de power point que li correspon.