6. Les essències de la religió a Egipte

El judici d'Osiris

Construcció d’una piràmide (il·lustració Hathor i Horus al temple d’Isis de José Alberto Bermúdez)

L’objectiu de les sessions és elaborar amb la participació de tot el grup-classe, dividit en 7 grups de 4 alumnes, un power-point sobre la religió de l’Antic Egipte. Cada grup haurà de presentar oralment a la resta de grups la seva part treballada. També s’haurà d’entregar al professor/a una presentació escrita, així com 3 o 4 qüestions amb les quals, posteriorment, es podria realitzar un exercici de classe, de deures o una prova.

1ª sessió
ACTIVITATS PER GRUPS DE 4 ALUMNES
En aquesta sessió, el grup-classe es dividirà en 7 grups de 4 alumnes. Cada grup treballarà un tema específic relacionat amb la religió de l’Antic Egipte. Si no acabeu aquesta tasca, l’haureu de continuar a casa.

A continuació, s’especifiquen els temes per a tots els grups i els continguts mínims que cada grup ha de desenvolupar. També s’han afegit uns enllaços de molta qualitat perque comenceu a consultar.
Per a tots els grups es recomana el visionat del vídeo:

GRUPS i TEMES:

GRUP 1.-Característiques fonamentals de la religió de l’antic Egipte:
    • politeista
    • divinitats zoomorfes
    • divinitats locals i divinitats generals (com a més importants: Ra, Ammó, Osiris, Isis, Anubis, Tot, Horus i Hator)
    • divinització del faraó
    • la reencarnació del difunt o difunta


GRUP 2.-Els temples i els sacerdots:
    • material de construcció: pedra
    • elements: columnes altes i gruixudes cobertes per grans blocs de pedra (arquitectura arquitrabada).
    • colossalisme de les edificacions.
    • estructura: camí envoltat d’esfinxs, entrada amb obeliscos, i interior del temple: pati, sala hipòstila, sala de la barca i naos.
    • els sacerdots


GRUP 3.-El cicle d’Isis i Osiris i el judici d’Osiris:
    • explicació de la història d’Isis i Osiris
    • relació entre la història el règim del Nil i el ritual de la momificació (aquest no s’ha d’explicar, perquè és el tema del següent grup).
    • cerca d’informació sobre el papir d’Hunefer, una escribà que copià el LLIbre dels morts.
    • Explicació del judici d’Osiris mitjançant la il.lustració del papir d’Honefer.

GRUP 4.-El ritual de la momificació:
    • tècniques de momificació
    • ritus funeraris: les planyideres, la procesó fúnebre, purificació de la mòmia, sacrifici d’un toro, l’obertura de la boca, l’acomiadament del difunt i el seu dipòsit al sarcòfag
Sabíeu que…..
  • del segle I al XVIII, hi havia europeus que pagaven molts diners per poder obtenir pols de mòmia. S’utilitzava com a remei per a diverses malalties.
  • els segles XVIII i XIX es barrejaven mòmies amb resines i disolvents per obtenir “pintura marró pols de mòmia”.
  • al segle XIX, els Estats Units fabricaren paper per embolicar la fruita amb restes de mòmia. I a Egipte, les mòmies s’utilitzaven per a les calderes del ferrocarrils i es venien com a souvenirs.
  • si voleu aprofundir en aquests temes podeu consultar un magnífic llibre, del qual us hem ofert les anteriors informacions:


    PARRA ORTIZ, José Miguel: Momias. La derrota de la muerte en el antiguo Egipto, Barcelona, Editorial Crítica, 2010.

  • hi ha restes de l’Antic Egipte per a tot el món. A Catalunya, podeu trobar-ne al Museu de Montserrat, al Museu Egipci de Barcelona i al Museu Balaguer de Vilanova i la Geltrú.

GRUP 5.-Les tombes a l’Antic Egipte :

GRUP 6.-Les pintures parietals funeràries :
    • poca innovació en 3000 anys.
    • present a papirs i parets de tombes.
    • temes relacionats amb la vida quotidiana, la celebració de festes i la religió.
    • pintura amb colors plans, sense barreja.
    • pintura policromada.
    • manca de perspectiva
    • frontalitat (figures humanes : ull i espatlles de cara, rostre, braços i cames de perfil).
    • representació idealitzada: aspecte molt jove i atractiu.
    • immobilitat i rigidesa de les figures representades.


GRUP 7.-L’escultura i el baix relleu de l’antic Egipte:
    • poca innovació en 3000 anys.
    • conservats a les tombes com a eixovar del difunt i als temples.
    • representació idealitzada: aspecte molt jove i atractiu.
    • immobilitat i rigidesa en la representació de les classes socials més importants (faraons i funcionaris).
    • escultura policromada
    • tamany de l’escultura depén de la importància del subjecte que es representa.
    • baix relleu als murs dels temples amb finalitat narrativa


Com a deures, si no sabeu elaborar un power point, haureu de visionar un dels dos enllaços següents i després fer algunes pràctiques amb el vostre ordinador.


2ª sessió
ACTIVITAT PER GRUPS DE 4 ALUMNES
En aquesta sessió, cada grup haurà d’elaborar 6 o 7 diapositives relacionades amb el tema iniciat a la sessió anterior. Les diapositives han d’il.lustrar els punts fonamentals de l’exposició i facilitar la seva comprensió. Finalment, individualment, cada alumne haurà d’elaborar a casa una exposició escrita del tema treballat que entregarà al seu professor/a.

3ª sessió
ACTIVITAT PER A TOT EL GRUP-CLASSE
En aquesta darrera sessió, cada grup exposarà a la resta dels companys la part de power point que li correspon.