Il·lustració de José Alberto Bermúdez
1ª sessió
En aquesta sessió haureu de treballar una sèrie d’activitats relacionades amb les activitats pageses de l’Antic Egipte. Fixeu-vos bé, que hi ha un exercici individual i els altres dos són en parelles.
Descarregar els exercicis en word
Descarregar els exercicis en word
ACTIVITAT INDIVIDUAL
Col.loca els mots següents en els espais buits del text: blat, cicle, conreu, 10, família, aigües, lli, escriure,agricultura, vestits, inundar, dieta, collita, pagesa, cereals, cervesa, papir i camps.
L’……………….. era l’activitat econòmica més important a l’Antic Egipte. En aquell temps, el …. per cent de la població egípcia era …………... I, per tant, un dels moments àlgids de la vida quotidiana a l’Antic Egipte fou el de la ………………. Tota la …………….. pagesa, inclosos els nens i nenes, treballaven en els ……………. Després de la collita, finalitzava el ……..…. agrícola i les ………….. del Nil començaven a créixer per a ………………. de nou els camps de ……………...
Els pagesos conreuaven ……………. (blat i ordi), vinya, hortalisses, verdures i arbres fruiters. Mentre que amb el ……….. elaboraven pa i coca, amb l’ordi fermentat aconseguien la seva beguda preferida: la ………………... Aquesta ………….. la complementaven amb ous, llet i carn d’animals domèstics.
D’entre els conreus de l’Antic Egipte no cal oblidar el ……… i el …………….. El primer s’utilitzava per a la confecció de ……………. i el segon tenia diferents utilitats, com la fabricació de papir que s’utilitzava per a ………………..
Pintura de la tomba de Snnedjem, constructor de tombes de Tebes.
ACTIVITATS PER PARELLES
A continuació, haureu de realitzar dues activitats per parelles. Si no les acabeu a l’aula les haureu de realitzar a casa com a exercicis de deures.
Activitat núm.1.-
Observeu la pintura de la tomba de Snnedjem i contesteu les següents qüestions :
- Quins productes agrícoles apareixen ?
- Quines feines i eines agrícoles pots identificar ?
- Per a què servien els productes i eines agrícoles identificats ?
- Quines èpoques del cicle agrícola reflecteix la pintura?
Activitat núm.2.-
La collita representava la darrera fase del cicle agrícola. En tot aquest període, els pagesos i pageses hi havien invertit molt de temps i esforç. Era una feina feixuga i insuficient per a mantenir moltes llars pageses.
Durant l’epoca de les inundacions, els pagesos treballaven en la construcció de piràmides i palaus a canvi d’un sou, Aquesta retribució era pagada en espècies: blat i cervesa. Les dones pageses també contribuien en l’economia familiar venent als mercats ous, llet i d’altres productes procedents dels seus animals domèstics.
La vida pagesa a l’Antic Egipte era molt més dura del que s’acostuma a pensar, ja que la imatge transmesa per les pintures de l’època no corresponen amb la realitat.
Per a constatar el que heu llegit en aquesta explicació, haureu de realitzar diverses tasques:
- ordeneu les feines pageses i numereu-les.
- A mitjans de juny, es sega i es transporta el blat. ……
- Es treballa a les obres del faraó a canvi d’un sou en espècies. ……
- Es separa del gra de la palla i es venta el cereal. ……
- S’emmagatzema el cereal i es paguen els impostos. ……
- Quan les aigües del Nil baixen, es trenquen els terrossos de terra. ……
- Abans de la collita, els recaptadors d’impostos inspeccionen els camps per a calcular el que haurà de satisfer el pagès. ……
- El riu Nil torna a créixer i a inundar els camps de conreu. ……
- Es llaura els camps de conreu, es llencen les llavors als camps. ……
- Es transporta aigua als canals de rec, si creixen males herbes s’arrenquen. ……
- ompliu la taula del cicle agrícola amb les feines pageses.
El cicle agrícola | |||||||||||
INUNDACIÓ NIL | ESTIATGE NIL | ESTIATGE NIL | |||||||||
½ juny juliol | agost | set. ½ octubre | ½ oct nov. | de sem bre | gener | febrer | març | abril | maig | juny | ½ juny |
- Cerqueu il.lustracions o dibuixeu vosaltres mateixos escenes que representin les diferents feines pageses del cicle agrícola de l’Antic Egipte.
- Elaboreu una historieta de còmic amb el que sabeu sobre el treball pagès, utilitzant les il·lustracions de l’exercici anterior.
- Per a estar més informats d’altres dades, llegiu el següent:
Sabíeu que…
- l’aigua del Nil facilitava l’expansió de certes emfermetats com l’esquistosomiasis (cucs que entraven dins del cos a través de la pell), la malària transmès per la picada d’un mosquit i el tètanus produit per la generalitzada brutícia acumulada al riu.
- les partícules de la pols del desert i del carbó dels forns domèstics afectaven als pulmons i generaven tos i d’altres emfermetats pulmonars.
- tots els egipcis es pintaven els ulls amb uns productes com la pols de galena que absorvia els rajos de llum, protegia la retina i, a més a més, era un repel·lent d’insectes.
- la població egípcia patia molt poca càries perquè menjava pocs dolços.
- amb el pas del paleolític al neolític, amb l’abandonament de la dieta recol·lectora i caçadora, disminuí de 40 als 30 anys l’esperança de vida dels habitants de la vall del Nil. L’alçada de la població passà de1’70 a 1’57 pels homes i de 1’57 a 1’48 per les dones.
- Com hi havia poca fusta, el combustible que s’utilitzava per a coure els aliments era l’excrement de vaca. Aquest combustible no acabava de coure la carn. Aquesta circumstància facilitava la triquinosis, la tènia i el desgast dental.
- si voleu aprofundir en aquests temes podeu consultar un magnífic llibre, del qual us hem ofert les anteriors informacions: José Miguel PARRA ORTIZ: Momias. La derrota de la muerte en el antiguo Egipto, Barcelona, Editorial Crítica, 2010.
Elaboració de cervesa, Sakkara
(Banco de imágenes y sonidos del Ministerio de Educación)
"més vi que aigua, mel i oli, tota classe de fruites, ordi, blat i ramats sense fi..., hi havia dolços, vi en tots els àpats, carn i aus rostides a més dels animals salvatges que caçaven amb trampes i després presentaven en el meu honor".
/ "figues i raïms, tota classe de verdures, magnífics porros, cogombres, síndries i melons, aus i peixos. No hi ha res que no es pogués trobar allà" .
Del conte de Sinuhé
ACTIVITATS DE TREBALL COOPERATIU EN GRUPS
En aquesta sessió haureu de treballar una sèrie d’activitats relacionades amb els àpats de l’Antic Egipte. Els exercicis els farem en grups de quatre i desenvoluparem un tipus de treball cooperatiu, l'anomenat puzzle. Cada grup triarà un tema:
- Com era la cambra de la cuina?
- Com era un banquet?
- La beguda de la cervesa
- Presència d'aliments al ritual funerari
- Nombre d'àpats al dia
- Tipus d'aliments
- Els estris de cuina
A la primera reunió (5 m.) cada membre del grup s'especialitzarà en una d'aquestes quatre tasques relacionades amb les fonts on trobar informació:
A Textos
B Imatges (pintura)
C planes web sobre el tema
D Arqueologia
Un cop començada la recerca (20 m.), ens reunirem, aquest cop, per especialistes (20 m.). Així doncs tots els alumnes que treballen imatges, per exemple, posaran en comú les seves troballes.
La darrera reunió (15 m.) la farem amb el nostre grup original on exposarem les investigacions dels altres grups, alhora que completarem les nostres.
La darrera fase de la sessió que potser haurem de completar a casa serà la realització d'un power point de quatre diapositives (com a esquema senzill: una per a cada especialista) on quedarà reflectit el nostre treball d'investigació. Com alternativa també es pot fer un mural.
Entre d’altres, podeu consultar: